There and back again - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu There and back again - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

There and back again

Door: Ivo en Gabi

Blijf op de hoogte en volg Ivo

09 Augustus 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hello iedereen,

Ons laatste bericht was alweer tijdje terug, lijkt voor ons in ieder geval alweer tijdje terug...

Vanuit New Plymouth zijn we naar het hoogtepunt ( zowel letterlijk als figuurlijk) van de streek gegaan; Mount Taranaki.. 2 uur gewandeld richting top en compleet natgeregend en de laatste tientallen meters omhoog nat gehageld en gesneeuwd..

Dit betekende dat we de top niet hebben gehaald was nog 2 uur verder, maar wel de vegetatiegrens bereikt..

Na een lekkere cappucino en panini zijn we s'avonds aangekomen in Wanganui ( wederom onze favoriete top 10 Holiday opgezocht, inmiddels zijn we ook officieel lid :) )

Hier hebben we de volgende dag een heel schattig marktje bezocht en de uitkijktoren ( waar je bij goed weer zuidereiland en mnt Taranaki kon zien; voor ons was dat dus weer niet zichtbaar..)

De toren was gebouwd rond 1910, evenals de lift er naar toe... naar beneden dus maar weer gelopen ;)

Vanuit hier door naar Wellington, de op 1 na grootste stad in Nieuw-Zeeland, maar een heerlijke relaxte sfeer..

We wilden de volgende dag lekker een dagje stadten, helaas waren we even vergeten dat het zondag was en de winkels hier gesloten zijn.. Dus uiteindelijk een heel rustig dagje op het park doorgebracht en einstein is even opgeruimd en de was gedaan...

Maandag hebben we dus in Wellington doorgebracht, lekker auto in parkeergarage en door de stad banjeren.. Te puna (het nationale museum) bezocht, ik nog even bij de 2 uitzendbureau's waar ik in auckland geregistreerd sta binnengelopen ( Wellington wordt straks mijn nieuwe thuisbasis voor de jobsearch), lekker uit eten geweest in de levendige wijk Cuba, en na wat boeken gescoort te hebben bij een 2de handsboekwinkel, tenslotte naar de film geweest (Hancock).

Helaas was deze tenslotte niet echt tenslotte, want tenslotte stonden we voor een dichte parkeergarage.....

Die ging om 9 uur dicht, terwijl wij om half twaalf aankwamen.. gelukkig konden we de harbour security bellen, die de parkeergarage met pasje 26 uit zijn zak een keer open kreeg..

De volgende dag vertrokken we naar het meest zuidelijke puntje van het noordereiland, Cape Palliser...

Bekend vanwege het uitzicht op het Zuider-Eiland, zijn vuurtoren en zijn zeehondenkolonie..

Na het ontwijken van een aantal koeien, het passeren van een ondergelopen weg bereikten we de zeehondenkolonie..

Het is toch wel apart om ze gewoon aan de kust te zien liggen en je er gewoon heel dichtbij kan komen.. niet verder dan de afstand wanneer ze met een brul aangeven dat het wel dichtbij genoeg is, ongeveer 1,5 meter..

Onderweg naar de vuurtoren reden we door een tweede kolonie zeehonden die deze keer niet bij de rotsen maar op het gras langs de weg lagen :)..

Het uitzicht vanaf de vuurtoren was mooi en de bergtoppen van het zuidereiland goed zichtbaar, om tot dit uitzicht te komen moesten we echter wel een erg stijle houten trap beklimmen..

Na een korte lunch in einstein met uitzicht op zee vertrokken richting Napier, onze tussenstop richting Taupo..

De volgende dag rond de middag aangekomen in Taupo, waar we gelijk na inchecken bij ons holiday park zijn doorgereden naar Hidden Valley..
Een klein vulcanisch eilandje, per klein bootje te bereiken, waar we een klein uurtje hebben rondgelopen om de geisers, modderpoelen, een grot met volgens de maori magisch water en nog overig vooral erg stinkende kraters te bekijken..

S'avonds belde we om een hiking tour van een dag ( de tongariro-crossing) te boeken, echter stond op de voicemail dat deze tocht voor de komende 2 dagen was afgelast wegens slecht weer :(..

De volgende dag zijn we richting Tongariro National Park gereden, om te kijken of we niet stiekem een andere wandeling op deze vulkaan konden doen.. gelukkig bleek onze wil beloond en was er een goed alternatief, een wandeling van heen en terug ongeveer vijf uur langs een 10 meter hoge waterval verder naar boven, het 'woestijnachtige' gedeelte door naar de tana lakes te komen, 2 bergmeertjes op 1200 en 1400 meter hoogte.. Deze meertjes geven het zelfde uitzicht als het meer bovenin de krater bij de tongariro crossing... Dus al met al geen geld aan gids uitgegeven, toch op dezelfde dag gebied in en zelfde uitzichten in 3 uurtjes korter...

Om half zes s'avonds na deze mooie hiking tocht naar Rotorua... de meest rottende plaats op deze aardbodem... (De lucht van de geisers stinkt echt naar rotte eieren..

Rotorua is echter ook de plaats waar de meeste Maori wonen en hier zijn dan ook een aantal native Maori Villages, waar de bezoeker word meegenomen naar de Maori tijd zoals die bestond voordat nieuw-zeeland werd ontdekt..

Gisteravond hebben we een avond in een van deze maori village doorgebracht, inclusief welkomstdans, kijkje in het dorp, dans show en originele Moari maaltijd...

Vandaag vroeg opgestaan om de op precies 10.15 spuitende lady knox geiser te zien, waar wij natuurlijk om 10.18 aankwamen ( gelukkig spuit ie voor ongeveer een half uur, dus deze nog wel kunnen bekijken en vervolgens door thermal valley wonderland gewandeld.. oftewel heel veel stinkende, dampende geisers, vulcanische plateau's en een frying pan lake, een grote heet waterbron en de champagne pool, veel bubbeltjes die je door damp bijna niet kon zien...

Vervolgens snel doorgereden naar Paradise Valley Wildlife park, waar we wallabies, varkens, eenden, vissen, schapen, lama's, struisvogelachtig dier en lammetjes hebben gevoerd.. (allemaal vanuit het zelfde zakje...) om vervolgens de leeuwen gevoerd te zien worden....

Inmiddels aangekomen in Waitomo via de State Highway 3, waar we anderhalve week geleden ook hebben gereden onderweg naar New plymouth ( toen niet in Waitomo gestopt, omdat de Caves toen door de hevige regen niet toegankelijk waren)... Nu werkt het weer wel mee en gaan we morgen de caves al klimmend, zwemmend en raftend verkennen..... :)

Groetjes Gabi en Ivo

P.S.; aangezien Ivo inmiddels best aardig kan koken en dit ook graag doet, de nieuwe koekenpan (uit vorige bericht)gekocht zodat hij zijn kookkunsten beter kan vertonen (de koekenpan van einstein koekt aan)

• 10 Augustus 2008 - 17:18

Marjan:

Hoi lieve schatten, wat leuk om jullie reis te kunnen volgen, helaas loopt het tegen het eind en wil ik graag weten wanneer je weer terug bent zodat ik op tijd de ijskast weer aan kan zetten. liefs Marjan

• 11 Augustus 2008 - 19:49

John:

Dit is echt te gek. Een geweldig land met zoveel verschillende kanten. Spannend. Leuk om te lezen.
    Groetjes, John

• 14 Augustus 2008 - 08:47

Robin:

Stinkt het net zo erg als in Almere? :-)

Ik hoorde van John dat je jarig was toen ik op vakantie was, dus nog gefeliciteerd!

Carpe diem!