Einstein, regen en elkaar - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Einstein, regen en elkaar - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Einstein, regen en elkaar

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

31 Juli 2008 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Hello Iedereen,

Na 2 daagjes in auckland te hebben gewacht maandagochtend Gabi van vliegveld opgehaald na 5 lange maanden en was heerlijk om elkaar eindelijk weer vast te kunnen houden.. :)

Eerste 2 daagjes in Auckland niet heel veel van Auckland gezien, maar wel einstein geregeld.. Einstein is ons spaceship ( wordt het al duidelijk..)
Oftewel ons schitterende oranje huis op wielen.. Groot genoeg voor bed, water, kookplaat, dvd en opbergruimte..

Met einstein zijn we nu het noordereiland voor 25 dagen aan het ontdekken. Het zuidereiland is ook heel mooi, maar in de 25 dagen hebben we eigenlijk al tijd tekort om hele noordereiland te zien, zonder alleen maar in de auto te zitten.

Op de kaart lijken de afstanden ook niet zo ver, maar de wegen gaan heel vaak kronkelend berg op en af, leuk rijden en mooi uitzicht maar honderd kilometer duurt dan vaak wel zomaar 2 uur..

Vanuit Auckland zijn we op mijn verjaardag vertrokken richting Bay of Islands en uiteindelijk na het niet vinden van de camping bij wananaki
(lag niet aan de wananaki south road (12km op soort van gravel), zoals onze camping gids deed geloven
en vervolgens ook niet op de wananaki north road. Dit alles nadat we vanaf highway 1 waren gegaan bij tutukaka i.p.v. wananaki ( de namen zijn erg leuk om uit te spreken, soms beetje verwarrend om uit elkaar te halen tijdens rijden aan de linkerkant( tot nu toe slechts 2 keer heel kortstondig de rechterkant gekozen..)

Uiteindelijk weer voor kawakawa op highway 1 gekomen en bij hotel/restaurant langs de weg even gestopt om te gaan eten.. Het hotel werd verbouwd en had geen kamers, maar gelukkig wel parkeerplaats achter hotel, waar we gratis konden staan en onze eerste nacht in einstein konden doorbrengen..

De volgende dag na ontbijtje in de auto via kawakawa ( met schitterende openbare hundertwasser toilet) naar paihia in Bay of Islands gereden en hier de ferry naar Russel gepakt, een klein eilandje waar de rondwandeling uit 27 monumenten/gebouwen bestaat en toch de wandeling niet langer dan 15 minuten duurt :)...

S'avonds campingplaats opgezocht aan de tot nu toe beste overnachtingsplaats, de Haruru Falls.. we hadden de auto zo geparkeerd dat we s'ochtends alleen maar de gordijntjes open hoefde te schuiven om de waterval te kunnen zien. Niet vreemd dat we dan ook de volgende dag heel relax opstonden.

Rond de middag vertrokken om de wiatangi treat (het verdrag waarbij de Maori werd genaaid door de Britten) te bezichtigen, boodschappen doen en weer verder on the road richting puketi forest om daar een camping op te zoeken. Hoe we het voor elkaar kregen is niet helemaal duidelijk maar uiteindelijk op een top 10 holidaypark te recht gekomen in Kerikeri (wat op de kaart heel dicht bij Paihia ligt) Uiteindelijk maar goed ook want die nacht ging het stormen en waren er meerdere overstromingen en rondwaaiende bomen. Hebben wij dus niet veel van gemerkt behalve het rustgevende heen en weer wiegen van einstein (nou ja, rustgevend :P)

Een uitgelezen tijd om de Rainbow falls te bezoeken. Met de vele regen en harde wind waren de rivier en waterval op hun best. Verder trekken was alleen niet mogelijk aangezien de voorspelling was dat de storm terug zou keren later op de dag, dus nog maar een nachtje op het holidaypark.

Uiteindelijk op zondag verder kunnen trekken richting de grote Kauri bomen. De weg leidde ons door het waipoua forest in de bergen. Langs de weg gestopt om de Tane Mahuta (een hele grote boom van 13 meter dik en 52 meter hoog) te bezichtigen. Verder gereden naar het kauri Thourson park waar de camping zou zijn. Weer zo'n leuk idee van onze fantastische gids. Voor de verandering WEL eens goede route beschrijving, helaas geen verharde staan plaatsen en te nat gras om op te staan, dus... weer naar een top 10 holiday park.

Maandag was de eerste (en tot nog toe enige) zonnige dag. Daarom Ivo vroeg einstein uitgesleept om rustig met een koffietje op de veranda van het naast gelegen huisje te genieten van de zon. Ivo meteen weer vrienden maken met de ' huispoes' misty die de rest van ons verblijf bij ons bleef hangen. Vooral tijdens koken en eten..
Later op de dag de omgeving verkennen, te beginnen bij het Thouson kauri park. Dachten een behoorlijke wandeling te maken van een uur, bleek uiteindelijk eentje van 30 tot 40 minuten te zijn. Wel heel mooi beetje suptropisch bos waar Ivo ontdekte wat voor geluid een koe maakt (Die stond in het weiland naast het bos... dat verwacht je gewoon niet... )

Na deze enorme wandeling opzoek gegaan naar de four sisters in het waipoua forest (vier bomen die uit 1 boom zouden groeien of 4 bomen die tot 1 boom zouden groeien of iets in die richting dachten wij) helaas onze wilde fantasien iets teleur gesteld bij het zien van 4 bomen dicht bij elkaar, beetje op elkaar gegroeid.

Volgende morgen na oorspronkelijk bedoelde ommellet/omelet/omellet en uiteindelijk lichtelijk aangebrande scrambled eggs vertrokken voor de lange tocht richting Coromandel via Auckland. Eerst na korte omweg via Kai Iwi Lakes net op tijd kunnen tanken om vervolgens in Dargaville op zoek te gaan naar paar schoenen voor Gabi; uiteindelijk in Warehouse geslaagd voor schoenen en uiteindelijk hoop andere dingen, waarvan een nieuwe non-sticky frying pan, zodat de gebakken eieren nu soepeltjes heen en weer in de pan kunnen glijden..

S'avonds na de spits van auckland doorstaan te hebben in papakura bij de Mac gestopt voor ons avondeten. (het was onze vandaag gewoon is lekker geld uitgeven dag en dus dagje niet zelf gekookt).

Bij de Mac in krantje gelezen dat Coromandel in de 'eye off the storm' lag en de dag daarvoor de wegen al overstroomd waren.. Dus besloten om ons rondje om te draaien en via de westkust naar beneden te gaan.

Inmiddels was het al weer redelijk donker en bleek op de kaart dat het schitterende Pukekohe op de route en niet gek ver meer weg lag..

Hier 108 West Street opgezocht (via routebeschrijving van de mensen van de KFC) en aangebeld bij Gregor en Andrea (van mijn tijd in Greerton, die hier nu olijven aan het plukken zijn).

Hier gezellig biertje gedronken en gepokerd.. De rondleiding was redelijk snel over aangezien ze in het huis kampeerden... dus weinig te zien, behalve lege kamers met slaapzakken..

Volgende ochtend om 7 uur de warme dekens van einstein verruild voor de kapotte campingstoeltjes,koffie en een broodje in het huis..

Nadat Gregor en Andrea en het andere stelletje rond half acht naar hun werk vertrokken, hebben wij ons rustig opgemaakt voor de reis naar New Plymouth, waar we gisteravond zijn aangekomen.. Vandaag stadje aan het verkennen en inmiddels 1,5 uur dit hopelijk nog samenhangende verhaal aan het schrijven...

Dit is een 'korte' samenvatting van onze eerste week on the road..

Bij onduidelijkheden in het verhaal, laat een berichtje achter op de site en wij zullen zo spoedig mogelijk trachten duidelijkheid te scheppen ;)

Grtz Gabi en Ivo

P.S.: foto's staan iets door elkaar af en toe...

• 31 Juli 2008 - 07:07

Marjan:

Klinkt allemaal goed, geniet maar lekker verder, lieve groetjes

• 31 Juli 2008 - 12:32

Jonas:

Hello tortelduifjes! Cool om jullie verhalen te lezen, het klinkt echt fantastisch!!!
    Ltr

• 31 Juli 2008 - 12:38

Esmeralda:

heerlijk voor jullie erg gaaf allemaal.veel plezier

• 01 Augustus 2008 - 07:29

Jeannette Olav Peter:

jullie maken ons wel erg nieuwsgierig naar einstein!

• 01 Augustus 2008 - 08:30

John:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Het lijkt me fantastisch om zo te reizen. Geniet van deze maand samen.

• 01 Augustus 2008 - 09:16

Queeny:

Wat leuk om zo al jullie belevenissen te volgen! Heel veel plezier en geniet ervan!

Kus Queeny