Viva la vida en Santiago - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Viva la vida en Santiago - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Viva la vida en Santiago

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

05 Mei 2013 | Chili, Santiago de Chile

Hola !

Bij deze weer even een update vanuit Santiago.
Afgelopen donderdag test gemaakt en mag uit de beginnersklas en naar het volgende niveau !!

Verder helemaal in het ritme van school van 9 tot 1 en daarna lunchen en de stad door. Zijn genoeg musea en overige bezienswaardigheden, winkels en kroegen om de tijd door te brengen met de medestudenten.
Verder nog gemeet met 2 andere chilenen die ik nog ken van Tauranga en Auckland uit mijn nieuw-zeeland tijd.

Hoogtepunten qua bezienswaardigheden waren Santa Lucia (heuvel midden in de stad), Museo Bellas Artes en Palacio Moneda waar de president en deel van de ministeries zit. Voor deze excursie had ik een vrij toepasselijk shirt aan toen het tijd werd voor de foto's. Daarnaast ook af en toe nog wat dans en muziek rondom de parken en op openbare plekken.

Op uitgaansgebied is er elke woensdag Miercoles Po, wat feest is voor alle buitenlandse studenten (gringo's) die in de vele scholen hier Spaans leren en de sfeer is er naar. Verder inmiddels wekelijks ritueel op vrijdag in La Piojera. Het restaurant/kroeg wat bekend staat om hun Terramoto (=aardbeving) Dit is een drankje bestaande uit wijn ( maar zegmaar de goedkope versie, oftewel goun voor de Australie kenners), pisco ( de locale sterke drank hier) fernet en ananasijs om daarna in de wijk Bella Vista uit te gaan.

Aangezien Santiago bovenop punt zit van twee aardschotsen hebben ze hier regelmatig aardbevingen, dus vandaar de naam want effect is redelijk hetzelfde. Afgelopen week schenen we in de ochtend een kleine schok/trilling gehad ( tremblor - pas boven 5 op schaal van rigter spreken ze hier van terramoto). Was op het nieuws en gesprek van de dag, maar ik ben er rustig door heen geslapen :)

Daarnaast afgelopen weken genoten van Bayern-Barca die hier eind van de middag worden uitgezonden en verder qua klusjes weer huiswerk aan het maken en de was regelen ;). Afgelopen week voor 2 dagen in de middag nog wat extra individuele lessen genomen en volgende week ook nog twee ingepland.

'Thuis' is Vanessa inmiddels dicht bij de uitgerekende datum voor de bevalling van 10 mei, dus wie weet dat als ik wegga de familie is uitgebreid. Verder had Myrtha ( mi mama chilena) van het weekend wat vriendinnen over, dus bij thuiskomst weer ff kunnen uitleggen dat we in Nederland geen duits spreken en over het algemeen vrij lang zijn. Een op een gaan die gesprekken vrij goed, maar als ze daarna onderling wat tegen elkaar zeggen is het verstaan en begrijpen nog redelijk onbegonnen werk.

Ook in een van de parken hier eindelijk een groepje voetballende mensen gespot en de vaste tijd elke week is om 4 uur op de zondag. Dus kan in ieder geval 1 keer in de week weer een partijtje spelen :)

Tenslotte redelijk veel gebeld en gemaild om alle vluchten/trein/bus/hotel en tourtjes voor Peru te regelen en vooral de betalingen met soms weigerende sites was een uitdaging.
Vandaag ongeveer het laatste geregeld en inmiddels door al het geregel wel wat voorpret gehad en zin ontwikkeld voor de bijna 3 weken in Peru.
Maar wel blij dat dit nu allemaal gedaan is en kan ik nog ff 1 week volle bak genieten van Santiago en vanaf vrijdag met Gabi :)

Als ik zo terug denk twee minpunten:

- Vorige week zaterdag geinformeerd voor 4 tickets voor concert Buena Vista Social club deze vrijdag, moest nog ff afwachten of Vicente kon, maar was geen probleem maandag zouden er nog wel tickets zijn. Helaas bleek maandag dat er nog slechts 2 tickets waren en alleen de duurste en op aparte plekken, dus dat werd hem niet.

- Heeft hier eergister voor het eerst dit jaar geregend

Als allerlaatste wil ik het aankomende hoogtepunt met jullie delen:

Morgen naar 'El Superclassico' van chili in Estadio Nacional ( 47.000 man en stadion waar finale WK 62 plaatsvond en helaas ook als concentratiekamp is gebruikt na Coupe van Pinochet)

Voor de voetbal liefhebbers dit is Universidad de Chili - Colo Colo.
Kaartje is 6.000 Pesos, dus ongeveer 12 euro, en ga met Lucas een Brazilaanse klasgenoot en een profesora van school, dus we hebben
in ieder geval local bij ons ;)

De filmpjes van mijn Spaans zijn er nog niet van gekomen, maar de filmpjes van de wedstrijd komen er zeker :)

Ciao

• 05 Mei 2013 - 09:20

Ada Stolvoort:

Hallo Ivo,

Genoten van je verslag en de foto's, erg leuk en een tikkie jaloers!
    Geniet van de komende tijd.

Groetjes,
    Ada

• 05 Mei 2013 - 13:04

Frans:

Hey Ivo

Ik ben helemaal niet jaloers op jou hoor hahaha. Nog even en je bent en Spanjaard. Goed om erachter te komen dat het niet overal gaat zoals in Nederland he .Lijkt mij een prachtige cultuur daar. Nog even volhouden en dan is Gabi bij je. Ga zo door gringo.
    Vandaag wordt jou club kampioen en oh ja Volendam heeft het net niet gehaald.

Groetjes Frans en ook van Hennie

• 08 Mei 2013 - 10:07

Bab Barens:

Ivo, dank weer voor uitgebreid verslag.
    Na jouw vertrek geen wedstrijd meer gewonnen. De competitie zit er op, nog een keer trainen volgende week 16 mei en direct erna het Houd de Nul tournooi en uiteraard de trip naar Porugal.

Ajax kampioen maar dat weet je ongetwijfeld al. Morgen Bekerfinal PSV-AZ (Hemelvaartdag).
    Veel succes met de studie en de reis naar Peru en plezier me Gaby. Blijf je volgen.

Ui t een zonnig Nederland, eindelijk begint het voorjaar ook te komen. Gisteren zelfs een strandag
    Hg
    Bab

• 10 Mei 2013 - 01:51

Jonas:

Hola amigo!

Superleuk die reisverslagen van jou, ga zo door! ;-) Foto's op FB zien er ook goed uit.

Heeft Michiel nog contact met je opgenomen over zijn Vanessa in Cuzco?

Ohja en: KAMPIOENEN!!!! (Dat feestje heb jij dan weer mooi gemist)

Grote groet,
    Jonas