Una semana en escuala - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Una semana en escuala - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Una semana en escuala

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

22 April 2013 | Chili, Santiago de Chile

Bij deze een update van mijn eerste volle week in Santiago.
Het is apart om weer elke dag naar school te gaan, maar gelukkig zijn de lessen van 09.00 tot en met 13.00 met om 11 uur een korte pauze.

Derhalve sta ik hier gemiddeld 1 uur vroeger op dan ik de afgelopen vier jaar heb gedaan ;), maar daarentegen staat er hier wel elke ochtend een ontbijtje voor me klaar. In de ochtend vertrek ik ongeveer gelijk met Myrtha, de vrouw des huizes hier. Met 2 haltes met de metro ben ik bij de school.

De lessen bevallen goed. Zitten met zijn 5'en in de klas en na het maken van testje op de eerste dag, zit ik met de overige beginners in 1 klas.
Op de school voornamelijk veel Brazilianen, dus naast het spaans ook nogal wat Portugees om me heen.

Eerste dagen kostte de lessen ongemerkt veel energie aangezien het eigenlijk van begin af aan grotendeels in Spaans gaat, maar de laatste dagen daar al redelijk aan gewend en de Spaanse woordenschat begint beetje bij beetje vorm te krijgen en gaan vraag en antwoordt de gehele dag in het Spaans.

De middagen bestaan uit lunchen met medestudenten en eventuele culturele uitstapjes georganiseerd vanuit de school. Tour door de stad, bezichtigen Santa Lucia ( weet nog niet wat het is, want was met Felipe , el professor cultural, en Jan, een Tjech, maar het was veel te warm, dus onze professor stelde voor om maar biertje te doen op het terras, derhalve rest van de middag maar reisverhalen uitgewisseld ( In het Spaans :) ). Overige middagen een beetje verdeeld met wat nieuwe kleding te kopen, een beetje 'huiswerk' te doen en verder tijd doorgebracht met overige studenten de stad verkennen.

1 van de klasgenoten stelde voor om naar San Cristobal te lopen, 1 van de punten in de stad met mooiste uitzicht en zou 20 minuten zijn. Bleek ongeveer uurtje omhoog te zijn, maar was het uitzicht meer dan waard.
Had helaas geen camera bij me, dus vandaag maar even naar de top gegaan, maar dit keer met het treintje dat voor 2,000 pesos ( ongeveer 3,50 euro) beschikbaar is.

Verder in de avonden (als ik en zij er allebei zijn) mijn Chileense familie hier een beetje wat verteld over Nederland en verder nog met Vicente en wat vrienden van hem uit eten geweest.

Verder vrijdagavond voor de eerste keer echt ondervonden dat ik toch echt op ander continent ben. Er zou een barbecue (Churrasco ) op terras bij de school worden gehouden en om 7 uur gingen we verzamelen en naar de supermarkt om vlees en drank te halen. Om kwart over 7 was ik er en uiteindelijk kwam de rest ( alle Zuid-Amerikanen inclusief leraren, ergens tussen half negen en negen ). Toen het uiteindelijk uurtje of tien was werd het duidelijk dat het enkel drinken was en het eten niet meer kwam, het werd duidelijk via de leraren dat dit een echte traditionele Chileense barbecue was.

Van de Brazilianen begreep ik dat Churrasco met familie betekent heel veel vlees en drank en Churrasco onder jongeren vaker betekent enkel bij elkaar en wat drinken. Uiteindelijk was het een gezellige avond beëindigd in 1 van de discotheken in de barria (buurt) van mijn hostel waar ik vorige week was aangekomen.

Derhalve zaterdag goed uitgeslapen. Verder weekend gebruikt om mijn was te regelen en in het zonnetje eventjes de lessen van de eerste week te herhalen.

Volgende week even kijken om eventueel ook nog in de middag wat lessen te nemen, alhoewel Dinsdag en Woensdag al weer volgepland zijn. Dinsdagmiddag begint hier om 15.30 Barcelona - Bayern, dus met Vicente en een Duitse vriend afgesproken om die in de kroeg te kijken en woensdag middag is er een excursie gepland.

Verder volgend weekend maar even kijken om in de omgeving van Santiago wat te doen aangezien de stad al aardig vertrouwd begint te raken, en in de tussentijd vooral genieten van de zon, de taal en de mensen.

Adios

P.S. Por todos yo escribo un poco en Espanol. Aqui el nombre para Espanol es Castellano. Tienes muchas palabras en Chile que no existe en España. Pero cerveza es al mismo en todos pais !!

Zal komende tijd is wat vaker mijn camera meenemen en kijken of ik filmpje kan maken met wat voor soort van Spaans ik inmiddels spreek :)

  • 22 April 2013 - 21:15

    Frans:

    Goed te lezen dat het jou daar goed gaat Ivo. Al met al wel gedronken op je BBQ maar niet gegeten. Mijn vraag is wel waar het vlees gebleven is? Jij zult je vast geen dag vervelen daar dus blijf studeren en genieten.
    Adios amigo

    Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo

On the road

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 141885

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 07 Juni 2016

Fin del mundo

05 Augustus 2015 - 06 September 2015

Business Case Ethiopie

01 Augustus 2014 - 28 Augustus 2014

@ Work in Cambodja

11 April 2013 - 29 Mei 2013

Letsgetspanish

26 Februari 2008 - 01 Maart 2009

Wereldreis deel 2

Landen bezocht: