Cusco en Machu Pichu - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Cusco en Machu Pichu - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Cusco en Machu Pichu

Door: Gabi en Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

23 Mei 2013 | Peru, Puerto Maldonado

Eerste dag cusco, allereerst van hostal gewisseld, daarna even langs de toeristen informatie over wat er allemaal haalbaar is en in welke tijd. Na de lunch besloten de lokale bus naar Pisac te nemen en halverwege bij Tambo Machay uitgestapt. Dit is de tempel van de wateren en een van de indrukwekkendste Inca baden. Hierna een kleinstukje afgedaald naar Puca Pucara, wat rood fort betekent, maar was waarschijnlijk een jachthuis van de keizer.

Vervolgens begon de afdaling van zo een 8 kilometer naar Sacsayhuaman, wat stenen stad betekend, en een van de grootste Inca bouwwerken rondom Cusco is. Dit wordt gezien als een belangrijk ceremonieel centrum en geeft daarnaast een mooi voorbeeld van de Inca bouwwijze. Erg grote rotsen die zonder cement of tussenvoegsel in elkaar passen. Zowel het beeldhouwen en de manier waarop ze de rotsen verplaatsten maakt het indrukwekkend om te zien.

Dag twee in Cusco, grootdeel van de bezienswaardigheden in Cusco bekeken. We zijn begonnen bij het Inka-museum, van daaruit door gelopen naar de Catedral op de plaza de Armas. De Catedral bestond uit drie delen, duidelijk te onderscheiden in bouwstijl. Een zeer indrukwekkende kerk om te zien, met veel tierelantijnen, schilderingen en houtsnijwerken. Jammer genoeg mochten er geen foto’s gemaakt worden. Hierna eerst even wat eten naar binnen om vervolgens naar het Koricancha complex. Dit oude inca complex bestond uit heiligdommen, grote tempel en een gouden omheining. Vandaag de dag is hier weinig van over, enkel sommige funderingen, muren en kleine delen van gebouwen staan nog in de door Spanjaarden gebouwde kerk. Vanuit hier naar de handcraft markt, Santa Catalina en de middag geëindigd in de wijk San Blas met de oude herenhuizen. En als afsluiter met Vanessa (vrienden van Michiel en Jonas) uiteten geweest in een lokale eettent. De rekening van ons drieën was lager dan de gemiddelde rekening voor ons tweeën.

Dinsdag was het dan zo ver, om kwart over 6 naar het station om de trein te pakken naar Machu Picchu. Het eerste deel van de treinreis ging per bus omdat het onderste gedeelte van het spoor onderhoud behoefde na het regenseizoen. Wederom een erg mooie treinreis, iets minder luxe, maar dan ook een stuk minder lang. De ramen in het dak waren wel een leuke toevoeging.

We hadden een hotel geboekt in Machu Picchu Pueblo, waardoor we na aankomst niet met de stroom meegingen, maar eerst even ingecheckt en wat geluncht om rond 2’en met de bus ( 20 minuten slingerend de berg op met mooie uitzichten) in Machu Picchu aan te komen.

Een prachtig complex gelegen tussen toren hoge bergen, precies zoals alle plaatjes laten zien. Maar natuurlijk in het echt veel indrukwekkender en niet te beschrijven. Rond deze tijd was de grootste horde toeristen al vertrokken om hun trein terug te halen, en dus heel relax de terrassen, tempels, huizen en heiligdommen kunnen verkennen. De zonsondergang helaas net niet mee kunnen pakken omdat het complex om vijf uur sloot en de zon toen nog niet achter de bergen was verdwenen.

Volgende ochtend wederom maar weer is een keertje vroeg opgestaan (ondanks de pisco sour’s van het uren durende happy hour van de vorige avond) in de hoop de zonsopgang mee te kunnen maken. Na de scrambled eggs om 6 uur richting busstop, waar we tot de ontdekking kwamen dat we niet de enige waren. Uiteindelijk om 7.15 bij Machu Picchu en dus helaas de zonsopgang net gemist.

Echter hadden we voor deze dag ook tickets voor Montana Machu Picchu, de grote broer van Huayna Picchu die boven Machu Picchu op alle plaatjes te zien is. Huayna Picchu is ongeveer 2700 meter hoog, maar wij gingen dus voor Montana Machu Picchu die tot 3092 meter reikt. Vanaf deze berg kijk

je over de hele bergketens en vallei waarin Machu Picchu is gelegen en vanaf die hoogte bijna wegvalt. Vanuit dit perspectief zijn de tempels in het complex waar ze Apu, de berggod, eren nog beter te plaatsen.

Om op de top te komen moesten we een ellelange steile beklimming maken met veel van stenen gemaakte trappen. De trappen werden hoe hoger gelegen, hoe smaller en steiler. Een beangstigende laatste 10 minuten voor twee mensen met lichte hoogtevrees. Maar dit was het allemaal dubbel en dwars waard. Eenmaal op de top hoopte we (iedereen) dat er een andere weg terug zou zijn, maar helaas het tegendeel bleek waar. Dus weer via dezelfde steile, smalle trappen naar beneden.

Na de berg nog naar de zonnepoort gelopen waar je voor het eerst Machu Picchu kan zien liggen als je de Inca trail hebt gelopen. Dit gaf weer een ander perspectief en uitkijk over Machu Picchu. Inmiddels hadden we honger gekregen en tijd voor de lunch.

Nu terug in Cusco, morgen laten we de Inca’s achter ons en vertrekken we naar de jungle.

• 23 Mei 2013 - 09:39

Jacques-Tati:

Wel indrukwekkend als ik het zo lees en zie.
    Wanneer ben je terug?
    We hebben op 15-juni het etentje van de vereninging?
    Ben je er dan al bij met Gaby?

Gr. Tati

• 23 Mei 2013 - 23:32

Bab Barens:

Dit waren nog eens andere tijden. Alleen de vraag is er nog altijd, hoe kan zo'n enorm groot volk ineens zijn verdwenen. Daar zijn verschillende verhalen over. Ook in Mexico heb ik dit zo ervaren, met al die tempels ect. De Maya's, Inca's etc.
    Dit vergeet je hele leven niet meer. Deze herinneringen blijven je altijd bij.

Hier is de competitie afgelopen met als sluitstuk het bekende HOUD de nul tournooi (derde plaats).

Nog een geweldige voortzetting van jullie vakantie

HG

Bab

• 24 Mei 2013 - 22:17

Frans:

Amazing en respect voor mensen met enige hoogtevrees en zeker die foto waar Gaby op het randje staat of het moet een truc zijn die foto. Toch niets meegenomen he van het tempelcomplex of nog wat goud geraapt. Niet doen want dat brengt ongeluk. Heel veel plezier in de jungle,lekker zweten en muscito's of valt het mee daar. Benieuwd naar volgend verslag.
    Doe voorzichtig en drinken doen jullie genoeg zo te zien en dat blijven doen he
    Wanneer zijn jullie weer in het koude kikkerlandje waar de zon zich verstopt schijnt te hebben en velen last van depressies hebben. Paraplu en regenjas zijn nu de beste verkochte produkten.

tot gauw
    Groet