Lima - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Lima - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Lima

Door: Gabi en Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

29 Mei 2013 | Portugal, Lissabon

Gezien de grote van de stad en de minimale tijd die wij hiervoor hadden, besloten om als echte toeristen een city tour door Lima te nemen in plaats van zelf de stad te gaan verkennen.

Dit betekende de 1e dag per Minivan en te voet 3,5 uur langs de diverse hotspots van Lima. Bij aankomst van het vliegveld de vorige avond dachten we al in City tour beland te zijn aangezien deze rit bijna een uur duurde. Derhalve blij dat we vooraf transfer geregeld hadden, want taxi chauffeur had zo 30 dollar kunnen vragen en was in mijn ogen ook redelijk tarief geweest.

Wij zaten in de ‘chique’ wijk van Lima Miraflores, gelegen aan de zee, het voormalige vakantiehuis gedeelte van de hogere stand. In het centrum zijn voornamelijk veel koloniale gebouwen te vinden, ontworpen door Fransen, gebouwd door Chinezen en gedecoreerd met schilderijen van Italianen. Verder zijn er een aantal grote parken en rondom het centrum ook nog aardig wat gebouwen uit de begin 20ste eeuw. Momenteel is de bouw een van de 3 grootste industrieën met name de afgelopen vier jaar is dit enorm gegroeid. En natuurlijk zijn ook hier nog oude Inca en Pre Inca bouwwerken te vinden, zowel in de stad als om de stad. Dit is overigens ook de eerste peruaanse stad waarbij de moderne wolkenkrabbers te zien zijn, hier zitten onderandere verschillende hoofdgebouwen van banken en de beurs.

De tour bracht ons vooral in Miraflores en het centrum waar de meest interessante gebouwen stonden. In het centrum zijn we uitgestapt op het Plaza Mayor (voormalig Plaza de Armas). Hier stonden de kathedraal, het bisschopshuis en het huis van de president. Van hieruit via het oude trein station naar de kerk van San Fransiscus met museum en catacomben gelopen. In dit laatste zijn we ook naar binnen gegaan. Vooral de catacombe was indrukwekkend, om de bouw van de kerk te kunnen financieren hebben ze graven onder de kerk verkocht. Men dacht vroeger dat je naar de hemel ging als je onder een kerk zou worden begraven.

Na de tour hebben we nog de Inca markt bezocht en een beetje rondom een van de parken vertoefd.

Het was in vele opzichten het einde van de reis, de schone kleding was zo goed als op, de 2de dag naar dierentuin om wat anders te zien dan andere tempels en budget had ook zijn grens bereikt.

In Lima zijn twee dierentuinen, waarvan deze de nieuwste met de meest ‘natuurlijke’ leefomgeving. Het was een kleine tot middel grote dierentuin in vergelijking tot Nederlandse dierentuinen. Het was geen onaardige dierentuin en leuk om eens gezien te hebben.

Inmiddels zit de vlucht van Lima – Madrid en Madrid – Lissabon erop en als we hier zo een Wifi spot vinden wordt dit het laatste bericht van onze reis uit Lissabon en anders als we weer thuis zijn uit Amsterdam.