Full speed - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Full speed - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Full speed

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

18 Augustus 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

E-ne-de-me-a-de-re-ke allemaal,

De basis woordjes blijven na de eerste volle week hier langzamerhand hangen en deze week verder ondergedompeld in het Ethiopisch leven.

Maandag de eerste bezoeken gehad bij tweetal ondernemers samen met de lokale coaches en in dit geval nog met Irosha en Mattias, 2 Nederlanders vanuit Cordaid, die diverse projecten langs gingen. Deze bezoekjes gebruikt om te zien wat al hun activiteiten waren en kort te inventariseren wat er wel en niet aanwezig was qua financieel management en wat hun problemen op dit gebied waren. Op basis hiervan een checklist gemaakt om aan alle ondernemers te versturen om dit als basis te gebruiken voor meetings de rest van de week om zo efficiënt mogelijk totaal inzicht te krijgen van huidige situatie per ondernemer.

Derhalve de rest van de week gependeld tussen kantoor en diverse ondernemers om voor de ondernemers waar ik aan gekoppeld ben nu een overzicht te hebben van de huidige situatie. Sommige punten gelden voor alle ondernemers en aantal zaken zijn per ondernemer specifiek. Verder veel geschakeld met de lokale finance expert binnen RandD zodat we op een lijn zitten met de gekozen benadering, templates en specifieke punten per onderneming. Daarnaast waar nodig de externe accountant erbij betrokken om alle betrokken partijen op een lijn te hebben. Voor volgende week nu hele dagen per onderneming ingepland om langs te gaan en samen in detail aan de gang te gaan om concrete tools op te zetten om financieel management te verbeteren. In sommige gevallen zal dat met de lokale finance expert zijn en in sommige gevallen in mijn eentje. De ondernemers waar ik aan gekoppeld ben zijn divers: productie en verkoop van decoraties voor inrichting en kleding, produceren en export van honey wax, productie en verkoop van kaarsen voor lokale markt, fashion designer met eigen werkplaats voor verkoop aan lokale markt en export. Bij bezoek van Obama paar weken terug was zij als gast uitgenodigd aangezien ze daarvoor op CNN geweest was met haar designs. Al met al diversiteit aan ondernemers met groeipotentie en genoeg energie en creativiteit aanwezig om wat van te leren en genoeg uitdagingen op financieel gebied om wat terug te geven.

De ondernemingen verschillen dus qua activiteit, grootte en ook van aanwezig niveau van financieel management. Derhalve erg interessant om met al deze diversiteit per onderneming tot een praktisch toepasbare oplossing te komen om huidige situatie te verbeteren. Daarbij ligt de uitdaging om de mix te vinden tussen wat al binnen de onderneming bestaat en hoe idealiter sommige dingen ingericht zouden moeten worden. Tegelijkertijd rekening houdend met de problemen en uitdagingen waar ze mee te maken hebben als ondernemer in Ethiopië.
Enerzijds afgelopen week er tegen aan gelopen dat het hier tijd technisch vaak toch wat anders loopt dan gepland, terwijl anderzijds het schakelen met de ondernemers en verkrijgen van info juist vaak snel en punctueel gaat. Al met al weer genoeg dingen om afgelopen weekend weer ff te laten bezinken en mee te nemen in de voorbereiding en het inrichten van de bezoeken van deze week.

In de avonden een goeie mix gevonden tussen de nodige rust, sport en wat culturele interactie. Afgelopen woensdag en vrijdag met Alwin en Auke mijn eerste Taekwando lessen gehad bij Juventus Sports Club. Na eerste proefles nu 300 BIR betaald voor een maand, dus dat komt voor mijn tijd hier neer op ongeveer 1,5 euro per les. De leraar heeft naar ik begreep nog op de olympische spelen meegedaan en zorgt er wel voor dat je aan het einde van de les totaal kapot bent. De klas bestaat dus uit getrainde ethiopiers, aantal ervaren italiaanse en britse taekwando en nu dus drie ploeterende, a-technische Hollanders. Maar wel lekker vooruitzicht om komende periode drie avonden in de week nog wat fysieke arbeid te verrichten en ff mentaal te ontspannen.

Op cultureel gebied nog op uitnodiging van Mehammud, 1 van de ondernemers hier, een exhibition van de Alle School of Arts and Design bezocht. Dit betrof tentoonstelling met het werk van de graduates van 2015 met hoog bezoek van de first lady van Ethiopië. Werk bestond uit schilderijen, beeldhouwwerk en een modeshow. Al met al genoeg te zien en een goeie besteding van een doordeweekse avond.

Verder in de afgelopen week klein netwerkje van taxi chauffeurs opgebouwd en vrienden gesloten met ‘mannetje’ op straat bij het hotel die dingen voor me regelt; zoals fair prijs voor mijn sigaretten of andere dingen zoals het op maat knippen van mijn SIM kaart voor mijn telefoon. Als tegen prestatie heb ik hem beloofd wat kleding cadeau te doen bij vertrek wat in mijn ogen sowieso aan vervanging toe is.
(en nee Riejo en Phil daar zit mijn tropische zwembroek niet bij )

Afgelopen zaterdag het nachtleven van Addis leren kennen met de Nederlanders hier. Eerst ff hapje gedaan bij chinees restaurant en overige Nederlanders leren kennen. Na een uitgebreide stemronde, waarbij karaoke het won van gewone kroeg als volgende stop, ging dit plan bij vertrek toch op onverklaarbare wijze helaas niet door. Na een zeer succesvolle taxi heist van een busje bestemd voor een groep te dronken chinezen de ontdekkingstocht van het nachtleven in Addis begonnen.

Uiteindelijk naar Flirt, the Barrel, H2O en Canada Bar geweest. De groep werd na de 2de kroeg wat kleiner en toen pasten we gelukkig met zijn allen in de auto van onze aanwezige bob want het was een aardige tour door Addis om van club naar club te gaan. Bij de ene club liep ik nog 1 van mijn collega’s tegen het lijf en in de ander 1 van de regulars in mijn hotel. Bij sommige kroegen en clubs is het mix van Ethiopiërs en buitenlanders en bij sommige waren wij als groep de enige niet Ethiopiërs. De muziek liep uiteen van reggae, hiphop, r & b tot pop en klassiekers. Zelfs Ace of Base nog voorbij horen komen.

Na drieën werd het wel tijd om er een eind aan te breien en na het ophalen van onze jassen uit de auto van onze bob (dit ter vervanging van de niet aanwezige garderobes hier) een taxi richting hotel genomen. Niet eens meer betaald dan ritje overdag, maar dat had ik vooral te danken aan de woorden Amhaars die Alwin met de taxichauffeur wisselde.

Op de terugweg besloten dat in mijn ogen the Barrel wel de winnaar van de avond was:

Kan het best omschrijven als een gezellige apres skihut vol Ethiopiërs waar iedereen los gaat op Reggae en R&B en eigenlijk geen ‘forenzi’ te vinden is. Het is wat hoger gelegen in Addis, dus onder het houten afdakje van het ‘buitenterras’ heb je, als je even de nodige verkoeling wil hebben van de hitte binnen, een mooi uitzicht op the City by Night.
Gezien de laatste paar alinea’s was zondag wederom een rustdag.

Deze week begonnen met het ‘echte’ werk bij de ondernemers maar dat volgt in het volgende verslag. Al met al zit ik er lekker in en merk het vooral omdat de tijd inmiddels voorbij vliegt, dus af en toe ff momentje nemen om stil te staan bij alle ervaringen die zich hier in rap tempo opvolgen.

Maar dat kan niet anders in deze enerverende stad met dito mensen, cultuur, verkeer en niet te vergeten weersomstandigheden.

• 24 Augustus 2015 - 15:13

Jos Kallen:

Hoi Ivo,

Heel leuk om te lezen. Ik was je al kwijt op kantoor in Baarn na mijn vakantie. Je was er dus tussenuit gepiept voor een mooie redden.
    Veel success daar en ook heel veel plezier.
    Ik zal graag het vervolg lezen.

Gropet, Jos

• 24 Augustus 2015 - 15:14

Jos Kallen:

Sorry voor de typo's in mijn vorige mail....