First impressions - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu First impressions - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

First impressions

Blijf op de hoogte en volg Ivo

09 Augustus 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Na Cambodja vorig jaar nu mijn 2de Business Case en ditmaal in Ethiopië. Begin dit jaar weer samen met Share Business de gesprekken ingegaan voor het project deze zomer. We waren het al snel overeen dat het ditmaal een meer financieel georiënteerde case zou worden en in Afrika. De afgelopen maanden zijn ze weer hard aan de slag gegaan en uiteindelijk is het een project bij RandD Ethiopia in Addis Abeba geworden.

Het bedrijf voert hier in samenwerking met Cordaid een programma uit ter ondersteuning van lokale ondernemers. Derhalve begin juli op Cordaid kantoor in Den Haag kennisgemaakt met Mattijs van Cordaid en Raheel en Eveline van RandD Ethiopia. Na een zeer prettige kennismaking en verdere bespreking van de concrete invulling van mijn 3 en halve week in Addis de afgelopen weken voor project alvast de nodige info ontvangen over het programma, de ondernemers en de bestaande financiële module binnen het programma.

Het programma heeft nu een vijftiental uiteenlopende ondernemers met een midden en klein bedrijf die zichzelf bewezen hebben maar net tussen wal en schip vallen om investeringen op te kunnen halen om hun groeipotentie te benutten. Het programma is erop gericht om in 1 jaar deze ondernemingen door middel van cursussen, experts en coaching op diverse vlakken (o.a. finance, HR en marketing) professioneler en robuuster te krijgen. Het verbinden van de benodigde expertise moet er dus toe leiden dat de ondernemingen toegang gaan krijgen tot externe investeringen en zodoende verder kunnen groeien. Het programma loopt ook in Sierra Leone, Burundi, Guatemala en de Filipijnen heeft als doel om in die economieën bijdrage te leveren om de ‘missing middle’ te creëren.

Mijn rol hier is om de finance cursus te geven aan de groep ondernemers en daarna gekoppeld te worden aan individuele ondernemers met hun specifieke problemen inzake financieel management. Ik zal samen met de ondernemers, hun accountants en de lokale finance expert binnen RandD aan de slag gaan om een oplossing te vinden voor de huidige problemen en tegelijkertijd wederzijdse kennisoverdracht te bewerkstelligen.

Dus mijn dank gaat wederom uit naar Tim, Bart en Camiel van ShareBusiness. Verder ook naar Mattijs van Cordaid en Raheel en Eveline van RandD voor het mogelijk maken dat ik kan bijdragen aan dit project.

Afgelopen woensdag vertrokken en net na middernacht voet op Ethiopische bodem gezet. Op advies van Bart had ik stoel voorin het vliegtuig bemachtigd en snel richting douane begeven om vooraan in de rij te zijn voor het bemachtigen van mijn visum. Helaas na ontvangst de verkeerde rij bij customs gepakt zodat mijn pick-up alsnog bijna uur mocht wachten voordat hij me naar mijn hotel kon brengen.

Donderdag was een rustdag wat dus even bijslapen betekende na de reis en op pad om mijn Ethiopische SIM kaart te bemachtigen. Dus voor de liefhebbers mijn nummer de komende 3 weken is 00251962399346.

Aan het eind van de middag opgepikt door Eveline en hapje gegeten bij (hoe kan het ook anders) het Holland House. Hier kennis gemaakt met aantal van haar vrienden en later nog Nahom, een van mijn collega’s, alvast leren kennen. De avond beëindigd met nog 2 drankjes in de Officers club bij het Sheraton hotel. Hier is het een verzameling van Expats en rijke Ethiopiers dus de prijzen lagen hoger dan bij de gemiddelde kroeg in de pijp. Maar dan kreeg je wel een live optreden van de Armeense afvaardiging bij het afgelopen Eurovisie songfestival cadeau. Al met al een prima, soms ietwat onverwachte, eerste kennismaking met Ethiopië.

Vrijdag vroeg opgepikt en op kantoor collega’s voor de komende 3 weken ontmoet en voor gaan bereiden op de cursus die ik de volgende dag mocht geven aan de ondernemers. Het kantoor ligt op ongeveer 10 minuten rijden van mijn hotel en het kantoor zit op de 5de verdieping. Net als voor mijn hotel en bij de officers club ook hier bewaking, zakken legen en detectie poortjes. De benedenverdiepingen zijn een winkelcentrum waar we tijdens de middag hebben geluncht en ik mijn eerste kennismaking met de traditionele Ethiopische keuken heb gehad.

Gezien mijn cursus zaterdag van 9 tot 15 zou duren en ik vanuit RandD input had gehad over de huidige problemen inzake financieel management waar de ondernemers tegen aanliepen, aan de slag gegaan met de huidige bestaande 2 daagse module om deze zover mogelijk custom made te krijgen. S’middags was er geregeld dat ik lokale tax expert kon ontmoeten en zodoende alvast nog wat verdere input gekregen over hoe administratief hier dingen over het algemeen worden bijgehouden. S’avonds in het hotel nog even een en ander voorbereid en vroeg gaan slapen om de volgende ochtend fris en fruitig de cursus te kunnen geven.

De volgende ochtend dus wat vroeger op om wat eerder op kantoor te kunnen zijn om hand-outs te kunnen printen, beamer op te zetten etc. Bij aankomst moesten we helaas eerst 2 verdiepingen omhoog omdat de toegangsdeur voor ons deel op de 5de niet open was omdat zaterdags de meeste kantoren op onze verdieping dicht waren.

Naast de geplande voorbereiding waren er nog aantal extra mensen voortijdig aanwezig wat de camera en geluidsman bleken te zijn. Dus mocht me half uitkleden want de zender moest achter in mijn broek en het draadje met de microfoon mocht absoluut niet zichtbaar zijn en moest onder mijn overhemd. Van deze gehele situatie zijn als het goed is ook nog wat foto’s genomen en van de lichte spanning die ik had voor het geven van mijn eerste cursus was na deze situatie weinig meer over aangezien ik in mijn hoofd echt heel hard moest lachen.

De cursus ging over kosten allocatie en financiële planning en begon ietsje later dan gepland omdat niet iedereen op tijd was. Na een toch nog wat trillerige stem de eerste 30 seconden verliep de cursus soepel en was de interactie tussen theorie, oefeningen en vragen en antwoorden volgens mij vrij goed. Het algemene doel was om de basis principes en vooral het nut van kosten allocatie en cashflowplanning uit te leggen en dat is op basis vanuit de feedback van de groep gelukt.

Na afloop verder kennisgemaakt met diverse ondernemers en staan er diverse meetings gepland voor volgende week om echt aan de slag te gaan. Verder ook goed om de feedback te horen van wat hun verder verwachtte van de cursus om dit mee te nemen voor de vervolg cursussen.

Al met al genoeg reden om s’avonds meerdere biertjes te nuttigen. Via Tim en Bart van ShareBusiness afgesproken met Nederlandse jongen, Alwin, die hier inmiddels anderhalf jaar woont en bezig is met opzetten van een fishfarm. Derhalve met de taxi richting andere wijk in Addis en daar ff hapje gegeten en met wat goedkopere biertjes (20 birr = 80 cent) verder kennisgemaakt met hem en nog wat andere Nederlandse twintig/dertigers die hier leven.

Vandaag in de relax modus en even alle indrukken en verschillende verhalen over hoe het hier allemaal werkt aan het verwerken. Inmiddels wel redelijk gewent aan de hoogte ( 2300 meter dus af en toe merk je daar fysiek toch wel wat van). Daarnaast weer even de omslag moeten maken naar het afdingen in de taxi en shops en omgaan met straatverkopers, dus zo maar nog eventjes wat basis amhaars woordjes stampen om iets minder als toerist aangezien te worden.

Al met al zin om de komende weken echt aan de slag te gaan met de ondernemers, Addis en de Ethiopiërs te leren kennen en op zijn tijd dus ook nog wel ff slap Hollands te ouwehoeren.

  • 12 Augustus 2015 - 13:46

    Kamergenoot:

    Maak je bed is op joh!

  • 13 Augustus 2015 - 08:17

    @ Kamergenoot:

    Wordt gedaan :)

  • 17 Augustus 2015 - 22:53

    Rijo:

    Leuk om te lezen! Succes nog de komende tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Ivo

On the road

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 142273

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 07 Juni 2016

Fin del mundo

05 Augustus 2015 - 06 September 2015

Business Case Ethiopie

01 Augustus 2014 - 28 Augustus 2014

@ Work in Cambodja

11 April 2013 - 29 Mei 2013

Letsgetspanish

26 Februari 2008 - 01 Maart 2009

Wereldreis deel 2

Landen bezocht: