Adios Medellin - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Adios Medellin - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Adios Medellin

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

17 Mei 2016 | Colombia, Bogota

De laatste 3 weken in Medellin zijn voorbijgevlogen en neem met een goed gevoel afscheid van de school, de stad en de mensen hier. Ik ben uiteindelijk niet meer richting het noorden gegaan omdat ik enerzijds genoot van de dagen in Medellin en anderzijds omdat ik toch even niet in de zon kon komen omdat er ook op deze reis in inkt een permanente herinnering op mijn lijf is toegevoegd.

De afgelopen weken op finance gebied hier in de school de laatste stappen gezet en ik zal het laatste werk aan het social return on investment report tijdens de rest van mijn reis afronden. Op dit gebied gaat mijn dank uit aan Erica van Colombia Immersion en Derk van Movingworlds die het mogelijk hebben gemaakt om aan dit project bij te dragen. En weet vrij zeker dat ik beide in de toekomst nog ga spreken voor eventuele nieuwe projecten.

Op de school de transitie meegemaakt van afscheid van groot deel van de groep waarmee ik de dagen hier en de trips naar Guatape en Jardin heb gedeeld. Inmiddels begon de nieuwe groep weer vorm te krijgen maar was deze keer voor mij van korte duur zijn aangezien ik gisteren naar Bogota ben gevlogen om met Merlijn mijn laatste weken in Colombia in te gaan.

Naast afscheid van de school zal ik ook de Colombianen hier, met name Andres en Alejo, gaan missen met wie ik de afgelopen weken Medellin verder heb ervaren. Afgelopen weken de wijk 13 Noviembre bezocht waar laatste jaren greenbelt project is gestart. Dit project heeft gezorgd voor verbetering van de buurt en zorgt voor groot aantal families voor extra inkomsten door middel van diverse stukjes landbouwgrond in de wijk waar diverse groenten worden verbouwd die lokaal verkocht worden.

Verder mijn wekelijkse routine uitgebreid met tafeltennis en biljard. Andere highlight was nog bezoek aan wedstrijdje van Nacional in de stromende regen waarbij de te kopen poncho’s zeer welkom waren. Afgelopen weekend ook voor de laatste keer zaterdagochtend voetbalpotje gehad.

Tenslotte een kleine update op mijn laatste doel voor deze reis; het verbeteren van mijn Spaans;

Durante mis ocho semanas aqui apprendi mucha nueva grammatica de la idioma. Pero el mejor parte de las clases estabamos practicando hablar espanol. Tambien con los colombianos puedo practicar mi espanol mas y al final estoy contento con que apprendi. Tal vez no todo es correcto pero puedo communicar mejor con la gente aqui.

Oftewel ik kan nu met een voldaan gevoel extra genieten van de laatste 3 weken in Colombia en New York omdat ik de drie doelen voor deze reis gerealiseerd heb.

Afgelopen weekend mijn tijd in Medellin op de best mogelijke manier afgesloten met het Techo project. Door de snel ontvangen donaties voor het project konden we dit weekend al aantal huizen bouwen, entonces el espirito por la semana fue: let’s build a house   .

Zaterdag om 6.30 de school verlaten richting Belén en vanuit daar met 2 bussen richting Pinar gegaan waar we deze dag de fundering legden en de buitenmuren hebben geschilderd voor het huis van in ons geval de familie van Jose. De zon was eindelijk weer is uit zonder regen en dus ook weer even een kleurtje gepakt. Het werk bestond dus uit gaten in de grond maken, meten of de palen op zelfde niveau waren, muren schilderen, stenen halen om palen vast te krijgen. Na een lange dag rond acht weer terug op de school. Het eerste biertje en hamburger van la burger hebben deze 8 weken nog niet zo goed gesmaakt.

De volgende dag mochten we nog een half uurtje eerder op en werd het tempo iets opgeschroefd om aan het einde van de dag het huis klaar te hebben. Daarnaast was het weer is een van de eerste dagen met een strak blauwe lucht dus het was behoorlijk zweten in de Colombiaanse zon. In de ochtend de laatste hand gelegd aan de fundering en voor de lunch in hoog tempo de vloer en de eerste muren opgetuigd. Techo heeft als missie juntos por un mundo sin pobreza en voor dit project was een van hun andere teksten vrij treffend: Cuando somos mas a voluntad hace que todo sea possible.

In lijn met dit laatste was het inderdaad erg mooi om onderdeel te zijn van onze groep van 10 en te zien wat je in een weekend kan doen. Tussen de bedrijven door waren er 2 ‘ceremoniële’ momenten; enerzijds het begraven van onze geschreven wensen voor de familie van Jose bij het dichtgooien rondom de laatste paal van de fundering, anderzijds het doorknippen van lint door Jose bij afronding van het huis.

De naam van het project Techo is Spaans voor dak wat we gelukkig tegen half vijf helemaal in plaats hadden, waarna we nog een kleine inwijding hadden met wat kleine snacks en geproost op het nieuwe huis onder de klanken van bloed, zweet en tranen van Andre Hazes. Zondag in de ochtend met Bram namelijk iedereen geschoold in het refrein en dus ook hier afgesloten met wet intercultural exchange.

Tijdens de in totaal goede 24 uur op dit stukje grond, het uitzicht op Medellin in mijn geheugen gegrift en genoten van elke druppel zweet en van de eensgezindheid en energie van iedereen.
Zoals gehoopt had ik geen beter laatste weekend kunnen hebben in Medellin dan door af te sluiten met dit project.

Aan het einde van de dag met zijn allen direct door gegaan vanuit de metro voor een afsluitend etentje in Envigado. Thuis na een heerlijke douche en aantal you tube filmpjes van onze Max als een blok in slaap gevallen. Gisterochtend wekte mijn tijdelijk nieuw ingestelde biologische klok me voor zevenen, dus met alle impressies nog vers aan dit blog begonnen en een kleine fotoselectie gemaakt om bij te voegen.

Na een warm afscheid van iedereen in de school gisteren begin van de middag richting Bogota gegaan.

Hier inmiddels een kleine 14 uur en na zeer goed weerzien met Merlijn zijn we ontvangen bij de familie van kennissen van Merlijn en was mijn onderkomen voor de nacht een kamer bij Leonardo en zijn vrouw. Aangezien hun in de ochtend vroeg richting werk moesten zit ik nu dit laatste stukje te typen in een stijlvol, modern appartement in Noord-Bogota. Nu net even mijn kopje koffie ingeschonken en ontbijtje gemaakt. Zo uit het raam kijkend over de stad genieten van de herinneringen aan mijn 2 maanden Medellin en excited voor de dagen die nu gaan komen te beginnen met een afspraak vandaag bij het adoption agency.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo

On the road

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 141845

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 07 Juni 2016

Fin del mundo

05 Augustus 2015 - 06 September 2015

Business Case Ethiopie

01 Augustus 2014 - 28 Augustus 2014

@ Work in Cambodja

11 April 2013 - 29 Mei 2013

Letsgetspanish

26 Februari 2008 - 01 Maart 2009

Wereldreis deel 2

Landen bezocht: