Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ivo Hoeve - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

25 Augustus 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Hier dus gelijk aansluitend mijn volgende verslag vanuit Phnom Penh.

Gisteren aangekomen in Phnom Penh na een niet geheel vloeiende nachtbus; 2 uur later dan gepland en wel erg klein 2 persoonsbedje met iemand die niet geheel blij was dat hij naast die grote barang mocht liggen de hele nacht. Ik was vooral blij dat ik niet naast de spugende chinees lag die derhalve de hele nacht door een vrij onaangenaam geluid wist te produceren. Maar al met al af en aan nog wel wat slaap kunnen pakken.

Tot nu toe eigenlijk niet meer kunnen nadenken over de afgelopen 3 weken aangezien ik de 1e dag direct vol gepland had na wat online research met iets wat ik niet kon laten lopen. Namelijk om de volgende 2 dingen te combineren: De stad leren kennen en een crash course fotografie.

Mijn guide was Connor, 35 jarige ier die hier al 9 jaar woont, spreekt vloeiend khmer en enthousiast fotograaf. Ondanks mijn vertraging was er tijd genoeg om mij nog een 2 uur durend college over fotograferen te geven. Door mijn en vertraging en dat ik natuurlijk een toeristisch digitaal camera’tje heb konden we het technische gedeelte iets inkorten. Alhoewel alle knopjes en functies op mijn camera toch ook allemaal een reden blijken te hebben.

Verder voornamelijk aan de hand van voorbeelden over hoeken, perspectieven en licht uitgelegd hoe hij foto’s gebruikt om een verhaal te vertellen. Tenslotte nog praktische tips hoe mensen te benaderen en eigen uitstraling tijdens fotograferen om te zorgen dat niemand zich ongemakkelijk voelt.

Vervolgens zijn we na de lunch op de motobike 2 a 3 keer heel de stad door gegaan naar de coolste plekken, waar ik nooit meer zal komen zonder ‘underground’ guide. Voor de mensen die Shantaram ooit gelezen hebben, Connor deed me op bepaalde momenten een beetje aan de hoofdpersoon denken.

Uiteindelijk hadden we bij de lunch de planning gemaakt om te beginnen bij een kleine moslim gemeenschap die op boten leven tussen de mekong en de tonle sap river. Ze moesten ‘verhuizen’ en liggen nu achter een hotel wat al 3 jaar in aanbouw is en leven van de visserij.

Verder een bezoek aan een sjamaan ( derhalve geblessed en soort van fortune telling ondergaan) en tenslotte een bezoek aan community wiens huizen aan het oude spoor gebouwd waren. Deze staan ook op de lijst om gesloopt te worden, maar na wat sociale onrust heeft de buitenlandse commerciële partij zich inmiddels terug getrokken en ligt dit nu soort van stil.

De enige foto’s geschoten door Connor zijn er een stuk of 10 waar ik in sta en de rest van de 1 GB heb ik zelf in 1 dag vol geschoten. Ook de batterij hield het niet vol tot sunset … Dit geeft een beetje aan dat Conor zijn enthousiasme gister in ieder geval wel heeft weten over te brengen. Gisteravond door de resultaten van mijn 1ste klas heen gegaan .
Van de 1 GB natuurlijk waren er namelijk een hele hele hoop trial en error die direct de prullenbak in kon, mijn steady hand en overzicht waren vrij vaak nog ver te zoeken. Maar zelf erg blij met degene die naar mijn gevoel iets beter weergeven wat ik gisteren hier in Phnom Penh allemaal beleeft heb, dan ik tot op heden in staat ben geweest om middels foto’s met jullie te delen.

Ivo

  • 25 Augustus 2014 - 10:07

    Ada Stolvoort:

    Hoi Ivo,
    wat een verhaal, super. Mooie foto, geniet ervan.
    Groetjes,
    Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo

On the road

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 141885

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 07 Juni 2016

Fin del mundo

05 Augustus 2015 - 06 September 2015

Business Case Ethiopie

01 Augustus 2014 - 28 Augustus 2014

@ Work in Cambodja

11 April 2013 - 29 Mei 2013

Letsgetspanish

26 Februari 2008 - 01 Maart 2009

Wereldreis deel 2

Landen bezocht: